۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۵۹۲۲۰۸
مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه:

حوزه حامی و هادی نظام بوده و خواهد بود|صیانت از انقلاب وظیفه حوزویان است

حوزه حامی و هادی نظام بوده و خواهد بود|صیانت از انقلاب وظیفه حوزویان است
حجت الاسلام و المسلمین زمانی با اشاره به پیشگامی و پیشتازی حوزه های علمیه در انقلاب، وظیفه حوزویان را حمایت، هدایت و صیانت از انقلاب اسلامی دانست.
حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرمایشات رهبرمعظم  انقلاب درباره جایگاه حوزه علمیه قم اظهار داشت: حوزه علمیه به جهات مختلفی همچون پیشتازی روحانیت در انقلاب، طراحی اندیشه حکومت اسلامی، اطلاع رسانی به ملت و ترغیب جامعه ایران نسبت به استقرار حکومت اسلامی، مادر انقلاب اسلامی است.
 
پیشتازی حوزه علمیه و روحانیت در انقلاب اسلامی

مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه با اشاره به پیشتازی حوزه علمیه و روحانیت در انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: روحانیت در زمان حکومت طاغوت پیشتازان صحنه نبرد و مبارزه با استکبار بودند، به طوری که زندان‌ها، تبعید‌ها، شکنجه‌ها و اعدام‌های علمای برجسته در طول چند دهه حکومت دیکتاتوری شاهنشاهی نماد‌های حضور عملی روحانیت در تلاش برای استقرار حاکمیت اسلامی بود.

وی با بیان این‌که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز روحانیت همواره سعی کرده است که نقش اصلی خود را در استقرار حاکمیت اسلامی انجام دهد، به وظایف متقابل حوزه و انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: وظیفه حوزه علمیه نسبت به انقلاب اسلامی حمایت و هدایت است.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی درباره معنای حمایت بیان کرد: حوزه علمیه برای صیانت از کیان نظام اسلامی و دفاع از انقلاب و حاکمیت آن در برابر تهاجم جهانی، تمام وجود خود را باید فدای دفاع از حاکمیت اسلام کند.
 
وی با بیان این‌که حضور روحانیت در صحنه‌های دفاع از انقلاب اسلامی گوناگون است، گفت: هنگام ضربه نظامی دشمن، طلاب و روحانیون باید در صحنه نبرد فیزیکی با دشمن حضور پیدا کنند، همچنان که در طول ۸ سال دفاع مقدس و جریان مدافعان حرم، افراد زیادی از جامعه حوزه علمیه به شهادت رسیده یا در این راه به درجه جانبازی رسیده‌اند.

مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه ادامه داد: در عرصه فرهنگی و سیاسی نیز حوزه علمیه باید وارد میدان مبارزه با دشمنان شده و به صورت همه جانبه حمایت خود را از نظام اسلامی نشان دهند.

وی درباره وظیفه هدایت‌گری حوزه علمیه اظهار داشت: وظیفه دوم هدایت نظام، دستگا‌ه‌ها و دولتمردان است، با توجه به عدم شناخت کامل و کافی مسؤولان دستگاه‌های مختلف نسبت به معیار‌های اسلامیت نظام، تفاوت میزان تعهد و التزام دولتمردان نسبت به آرمان‌ها انقلاب، امکان خطای افراد جاهل در تصمیم‌گیری‌ها و آغاز جریان انحرافی توسط متعمدان آنها، حوزه علمیه در این زمینه نیز وظیفه هدایت را برعهده دارد.
 
حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به موضع‌گیری و تصمیم‌گیری‌های حوزه علمیه در برابر اشتباهات مسؤولان نظام اسلامی خاطرنشان کرد: در طول ۴ دهه انقلاب اسلامی، روحانیت همواره سعی در ابراز نظرات خود و اصلاح اشتباهات داشته است.

وی افزود: این هدایت‌گری، نصیحت و اقدام به اصلاح گاه از سوی عالی‌ترین مقام حوزوی همچون امام راحل و رهبر معظم انقلاب و گاهی هم از سوی مراجع تقلید بوده است.

مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه ادامه داد: در جریان برکنار بنی‌صدر از سوی حضرت امام و مقابله با توطئه‌ها و تهدیدات آمریکا در جریان هسته‌ای از سوی رهبر انقلاب، این هدایت‌گری و اصلاح کاملا مشاهده می‌شود.
 
اقدامات حوزه علمیه برای هدایت دستگاه‌های اجرایی

وی خاطرنشان کرد: مدیریت حوزه علمیه قم، تاکنون اقدامات متعددی برای هدایت دستگاه‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی همچون صداوسیما و دولت انجام داده و در زمینه سند ۲۰۳۰ که اطلاع رسانی کمی در این زمینه انجام شد نقش آفرینی خوبی داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به اقدامات اصلاحی حوزه علمیه در زمینه مقابله با سند غربی ۲۰۳۰ مطرح کرد: هدف سند ۲۰۳۰ به عنوان یک قانون، به انحراف کشاندن جوانان کشور بود که با تألیف نقد‌های علمی و فقهی از سوی حوزه علمیه  و ارسال به شورای عالی انقلاب فرهنگی، بطلان و بی‌پایگی و ضداسلامی بودن این سند بیان شده و شورای عالی انقلاب فرهنگی رأی به لغو این سند را صادر کرد.

وی با بیان این‌که بیشتر اشتباهات و خطا‌های مسؤولان نظام اسلامی از روی ناآگاهی و عدم اطلاع نسبت به مبانی دینی است، گفت: غالبا تعمدی در انجام این خطا‌ها وجود ندارد، به همین جهت حوزه علمیه نیز مشفقانه به هدایت آن‌ها می‌پردازد.

مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه اضافه کرد: در موارد اندکی که تعمد وجود داشته و نصیحت بزرگان حوزه نیز مؤثر در افراد خاطی واقع نمی‌شود، وظیفه حوزه مرحله دوم نهی از منکر به معنای فریاد زدن، افشاگری، محکوم کردن و اطلاع رسانی به جامعه است.
 
بسترسازی نظام اسلامی برای فعالیت بهتر حوزه‌های علمیه

وی همچنین به بسترسازی نظام اسلامی برای فعالیت حوزه‌های علمیه اشاره و بیان کرد: نظام اسلامی وظیفه پشتیبانی و حمایت از حوزه‌های علمیه را دارد، البته حوزه‌های علمیه در پناه استقلال حاکمیت اسلامی به وظایف خود، همچون ابتکار طرح‌ها و رشته‌های جدید به منظور تبیین نیاز‌های نوپدید جامعه، راه‌اندازی مراکز پژوهشی، تأسیس مساجد، مراکز دینی و مدارس، بیشتر پرداخته‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی ادامه داد: این تطورات حوزه علمیه در پرتو حاکمیت نظام اسلامی انجام گرفته که قابل تقدیر است. /۸۷۶/ت302/ق
 

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 9
ارسال نظرات